Inte fullt så stora lastbilar som kan förekomma idag.
Inte fullt så stora lastbilar som kan förekomma idag.

De senaste dagarna har sociala medier översköljts av poster om en cyklist i bibelbältets spänne Jönköping som morskt, och tämligen tjurskalligt, vägrat flytta på sig för en lastbil. Posterna har sedan följts av en strid ström av invektiv riktade antingen till lastbilschauffören, eller lastbilscaufförer i allmänhet, eller mot cyklisten, eller cyklister i allmänhet. En absolut majoritet försöker sig på någon form av juridisk diskussion vad gäller trafikregler för att stärka sin position. Problemet är ju att bägge var ute och cyklade juridiskt. Förvisso hade cyklisten förkörsrätt, men cyklisten befann sig på körbanan trots att där fanns cykelbana tillgänglig, samt att han när situationen uppstod inte gjorde sitt yttersta för att lösa situationen(Vilka bägge tillhör trafikens grundregler. Man framför fordon på anvisad körbana samt löser uppkomna situationer så smidigt som möjligt).

Det som slår undertecknad är dock inte de tämligen fåniga juridiska spetsfundigheterna, utan det faktum att så oerhört många verkar vara helt omedvetna om under vilka förhållanden de absolut flesta av våra yrkeschaufförer jobbar idag. Låga löner, ackord, pressade tidtabeller, usla fordon och en rad andra faktorer gör att vi faktiskt måste räkna med, och acceptera, att det blir fel lite nu och då. Till det så måste fler lära sig hur förbaskat farliga stora fordon är, även om chauffören gör allt för att hålla hög trafiksäkerhet. I just det här fallet gick det förvisso utan problem att se cyklisten för chauffören, men långt ifrån alltid syns andra trafikanter för någon som framför ett tungt fordon.

En annan sak som många imiterar Herr Patrik över, är hur yrkerschaufförer parkerar, framförallt inne i större städer. Åter igen är det här läge att tänka på arbetsmiljön och de förutsättningar som yrkeschaufförer har. Tunga lyft, fulla lastplatser och illa anpassade lokaler gör att det enda alternativ som inte sliter sönder kroppen för den som transpoterar de varor du sen vill konsumera, är att ställa sig på ett mindre lyckligt sätt.

Var kommer då vett och etikett-biten in i den här texten? Jo, det handlar givetvis om att man som revolutionär gentleman och privattrafikant måste inse och acceptera att yrkeschaufförer långt ifrån alltid kommer följa trafikreglerna till punkt och pricka, samt att man då ser till att trots det underlätta för dem som faktiskt sliter sönder sin kropp till låg betalning. Att alltid underlätta för sina medtrafikanter i trafiken är geivetvis ett generellt tecken för hur gentlemannen framför sitt fordon, men att vara extra uppmärksam på våra medtrafikanter som förtjänar sitt dagliga bröd utmärker just den revolutionära gentlemannen. Släpp in chaufförerna när de vill ut från lastning eller lossning och du sitter i en kö. Ställ dig inte på lastplats om du inte faktiskt lastar tungt, ens för att ”bara köpa en kaffe” eller vad det nu må vara. Men framförallt, håll inte tjurskalligt på vad du tycker är din rätt när någon gjort fel och det smidigaste sättet att lösa situationen är att du ger dig.

Liknande artiklar

6 3170

0 877

0 608

INGA KOMMENTARER

Kommentera