Vill vi ens veta vad Skans skulle säga om Anton Nilsson? Överklasslyngel kanske?
Vill vi ens veta vad Skans skulle säga om Anton Nilsson? Överklasslyngel kanske?

Så har en väsnterpartist åter skämt ut sitt parti. Den här gången är det gruppledaren i Malmös kommunalfullmäktige Anders Skans som med ett historielöst och proggdoftande uttalande trampar så rejält i klaveret att man nog mest bara ska skratta åt det.

Det handlar förstås om det föga genomtänkta i att avfärda kavajpåbudet i samband med Malmö Symfoniorkesters invigningskonsert på Malmö Live. Ett avfärdande som dels missar att kavaj, och kostym, under stora delar av arbetarrörelsens existens har varit en klädsel som i hög grad symboliserat jämlikhetssträvandet samtidigt som det knappast hadlar om att falla till föga för överklassen när man klär upp sig i samband med festligheter.

Till att börja med. Kostym och kavaj är knappast en symbol för överklassen om man inte råkar tillhöra en synnerligen mossig och övervintrad del av proggrörelsens mest inpyrda kollektivboenden. Tvärt om var kostymen under långa tiden en symbol för jämlikheten. Både rik och fattig klädde sig i kostym. Under den period i historien som vi kommer ihåg som mest proggressiv och framstegsrik så var kostymen det plagg som alla bar. Det var plagget för folket, och plagget för de ägande. Sen kom 50- och 60-talen och ungdomsmodet som så småningom suddade ut detta ypperliga plagg från stora delar av arbetarklassens garderober. För min del gissar jag att det i hög grad handlade om att den ägande klassen ville att det skulle synas att de var lite finare, och därför hejade man på en utveckling där arbetarna övergav det ståtliga plagg som August Palm gjort sig känt för att så skickligt kunna framställa.

August Palm med överklassens signum kostym, eller hur det nu var.
August Palm med överklassens signum kostym, eller hur det nu var.

Sen är det ju så här. När man går på festligheter så klär man upp sig. Det handlar inte om att man ger efter för några sorts överklasslater, det handlar om att visa respekt för övriga gäster, samt dem som arrangerar och jobbar på festligheten. Genom att inte komma drällandes i blåställ så visar man att man uppskattar de ansträngningar som de som slitit med festligheten gjort.

För att förklara för en arbetarromantiker som Skans, det handlar om att visa respekt för de som jobbar med serveringen, som ljudtekniker, hon som spelar andrafiol i symfoniorkestern och alla andra ur arbetarklassen som där och då anstränger sig för att han ska ha det trevligt en stund.

Har man inte råd att köpa en kavaj för ett tillfälle som detta så ser man i alla fall till att klä upp sig så gott man kan, så länge man anstränger sig är allt i sin ordning. Dock misstänker jag att det i Skans fall inte handlar om att han inte har råd att slinka in på Stadsmissionen och köpa sig en kavaj, utan om något helt annat.

Liknande artiklar

0 791

6 KOMMENTARER

  1. allt ftolkas rimligtvis i sin tid och i sitt sammanhang. Jag har ju själv aldrig kavaj om jag inte måste (i riksdagens kammare) men kan ju tycka att det historiska 1 maj firandet är något annat än borgerlighetens och elitens bastion Malmö Live som kostar skattebetalarna 1.3 miljarder och bland annat leder till massiva nedskärningar på välfärden i Malmö. Men vad är väl det mot en kvasidebatt om ett mejl som Anders skickat som förklaring till varför han inte vill delta i invigningen som dessutom pekar på den exkluderande attityden som finns kring Malmö Live?

    • Om Skans är upprörd över att Malmö Live är en onödig satsning, så är det sannolikt helt i sin ordning. Men då är det väl också i sådana fall det han bör uttrycka som svar på sin inbjudan, och inte någon pubertal harang om kavajer?

    • Dags att plocka fram historieboken, eller ta en titt på klassdefinitionerna? Fosterbarn som lär upp sig till skräddare har jag ytterst svårt att få in som överklass. Fast det är klart, enligt proggig maoistisk parlör så torde man ju då vara småborgerlig vilket ju i de kretsarna är det värsta av allt. Så Skans är nog benägen hålla med om dina lustiga klassdefinitioner.

Kommentera