Två litterära hjältar på samma bild. Katarina Taikon och Ivar Lo Johansson
Två litterära hjältar på samma bild. Katarina Taikon och Ivar Lo Johansson

Jag har ett vagt minne av att vi läste Katarina Taikons Katitzi i skolan när jag gick på lågstadiet. Jag är säker på att Katitzi gick som TV-serie på SVT med Loffe Carlsson och Monica Zetterlund under ungefär samma tid. Det Sverige som avbildades var för mig som född i mitten på 70-talet ett avlägset Sverige som fanns för länge sedan, dvs. 40-talet trettio år tidigare, för inte var man så gräslig mot zigenare, som man sa på 80-talet, i min samtid! Till viss del hade jag rätt. Under 70- och 80-talet var de värsta övergreppen historia, förvisso färsk historia men ändock historia. På gott och ont hade man från myndighetshåll jobbat hårt med att integrera både svenska Kalderashromer och Resandefolk, eller tattare som man fortfarande sa, i det övriga samhället genom att erbjuda, eller till och med i många fall påtvinga, fast boende, arbete och grundskola. Perioden gav ett visst lugn för gruppen även om framförallt finska Kaléromer utsattes för mycket diskriminering och rasism, bl.a. av Ny Demokratis framtida ledare Bert Karlsson som under en period vägrade gruppen tillträde till hans Skara Sommarland. Men det blev trots allt fortfarande bättre för den romska befolkningen. Tvångssteriliseringarna, den rotlösa nomadtillvaron och den genomgående analfabetismen var borta eller på tillbakagång. Landets övriga befolkning accepterade romer och resande i allt högre grad, även om det aldrig varit så att diskriminering och fördomar försvunnit.

Bilden skulle lika gärna kunna vara tagen idag.
Bilden skulle lika gärna kunna vara tagen idag.

Sen hände det något. I floden av nyheter som minner om 30-talet som vällt över oss den senaste veckan har också antiziganismen stolt visat upp sitt fula tryne. Både i form av ”vanlig” rasism och institutionaliserad sådan. Både civilsamhället och våra myndigheter har funnit sig i samma spår som man kört på i sedan urminnes tid.

Hemköps butiksföreståndare som hällde en spann vatten över en tiggande bulgarisk rom har med rätta upprört stora delar av landets befolkning och protesterna på Stigbergstorget i Göteborg visar att det fortfarande finns ett motstånd mot den rasism såm åter växer. På samma sätt finns det människor som kämpar för att de romer som gång på gång vräks från sina hyddor och skjul i alla fall ska få stanna om man nu från myndighetshåll vägrar hjälpa dem med det mest akuta som tak över huvudet och grundläggande hygienmöjligheter.

Hur vidrigt det än är när småpåvar som en butikschef på Hemköp förnedrar utsatta så är myndigheternas behandling av romerna i Stockholm flera resor värre, just för att det är från myndigheterna övergreppen sker. Gårdagens motivering till vräkning var att boendet skräpade ner i ett rekreationsområde, rekreationsområde som en öde grusplätt på ett utrymt tidigare militärområde. Douglas Lithborn, självgod moderat ordförande i kommunstyrelsen i Sollentuna, lyckades dessutom med samma retoriska ciskuskonst som Stockholms moderata socialborgarråd Anna König Jerlmyr lyckats med tidigare. Att bo i skjul byggda av lastpallar och restmaterial från byggen är ”inhumant”, så då ska de inte ha något tak över huvudet alls. Till saken hör ju att de inte är kommunala pampar som hittat på den här halsbrytande logiken, den kommer från högre nivå. Det var deras partikamrat Migrationsminister Tobias Billström som introducerade logiken i och med att han konstaterade att det var bättre att utvisa tiggande romer till länder där de inte kunde tigga än att de tiggde på Stockholms gator då ”tiggeri inte är en rimlig försörjning”.

Affisch för en slavmarknad i Valakiet, i nuvarande Rumänien, 1852.
Affisch för en slavmarknad i Valakiet, i nuvarande Rumänien, 1852.

Lösningen som de här stolta moderaterna erbjuder är att Rumänien måste ta sitt ansvar. Ett Rumänien som alltså aldrig någonsin gjort upp med sin historia där romer fram till 1856 var slavar. Rumänien är resultatet av sammanslagningen av furstendömena Moldavien och Valakiet. Moldavien avskaffade slaveriet 1843 och Valakiet 1856. De slavar man hade i Moldavien och Valakiet var romer, med ytterst små inslag av tartarer.

Under Andra Världskriget mördades eller deporterades över 60 000 av Rumäniens romer och under Kalla Kriget var intresset för landets romer minst sagt tamt, även om försök till total integrering i det omgivande samhället genomfördes.

Efter murens fall och Rumäniens inträde i EU har det bara blivit värre. Hur många romer som finns i Rumänien är det ingen som vet då de ofta tvingas leva helt utanför samhället och många inte ens officiellt är rumänska medborgare då de helt saknat kontakt med myndigheter och det offentliga. Detta som en följd av att Rumänien är en stat i total kris och upplösning, liksom många andra som fått del av del liberala kakans baksida. Sjukvården i Rumänien är officiellt tillgänglig för alla, men i praktiken är man beroende av plånbok för lämpliga mutor för att få tillgång till den. När man då som många romer helt saknar medel så uppstår ett problem vid bl.a. förlossning och spädbarnsvård som leder till att många romer helt enkelt inte föder på sjukhus och barnen därmed inte ”finns” utan lever helt utanför systemet.

Det är alltså till detta Rumänien svenska högerpolitiker vill slänga ut romerna som nu bor i tältläger framförallt runt om i Stockholm. Eller förlåt, de ”vill att Rumänien tar sitt ansvar” för stt slänga ut dem strider mot EUs regelverk om fri rörlighet. Vilket Billström och Stockholmspolisen 2010 fick en knäpp på näsan angående då polisen utvisade en grupp romer, något som Billström som tidigare nämnts tyckte var en strålande idé.

Belgisk polis trakasserar romer 1928
Belgisk polis trakasserar romer 1928

Men vad är det egentligen som har hänt? Varför går moderata politiker ut med rent trams som ursäkt för att vräka ut människor i total hemlöshet? Det finns två tungt vägande skäl som samverkar. Dels det liberala självbedrägeriet som går ut på att gömma allt som visar på den liberala politikens baksida. De ekonomiska effekterna av en hård liberal politik i linje med Chicagoskolans principer får inte synas, höras eller märkas över huvud taget. Alla sådana tecken måste ur syn- och hörhåll.

Dels har den gamla antiziganismen fått en renässans på bred front. Det märks på många nivåer. Det mest uppmärksammade, förutom vräkningarna av rumänska romer, är givetvis polisens registrering av romer efter etnicitet. Ett fullständigt barockt register som är så pass grovt att det inte ens kan kallas övertramp. Det är i grund och botten ett grovt lagbrott, ett lagbrott som faktiskt polisen kunnat komma undan med i hög grad för att det var just romer som drabbats. För hur hade följderna varit om det istället varit judar eller samer som registrerats? Två grupper som förvisso utsätts för diskriminering, men står några steg över romerna i hackordningen. Men antiziganismen är också bedrägligare och ligger och pyr så pass nära ytan att det är lätt att trumma ihop mobben mot ”den andre”. Tänk bara på hur media rapporterade om den ”kidnappade” Maria så sent som i oktober. Det var Grekisk polis som stod för de grövsta övergreppen, men svensk media var inte långt efter i sin upphetsning att föra vidare fördomar som bygger på århundraden av utdefiniering av romerna som ”den andre”.

Jag tror tyvärr det är en tidsfråga innan de mest utsatta grupperna romer från öststaterna åter tar upp sin nomadtillvaro, inte för att de vill, utan för att det icke-romska samhället tvingar dem. För det är just det som håller på att hända i Stockholm nu. De romer i den här gruppen som klarar sig bäst är de som fått tag på en fallfärdig husvagn som de kan flytta runt. De är i praktiken redan idag nomader, fast på en jämförelsevis liten yta, runt Stockholm. Så vi är tillbaks i Katitzis Sverige. När romer hittat en plats där de tror de kan andas ut en stund så kommer myndigheterna och kör bort dem med brutala metoder. De dubbelbestraffas genom att stängas ute från arbetsmarknaden och sen angripas för att de inte arbetar. När moderatpolitikern Gunilla Allander hittade på att en bulgarisk rom skulle ha rånat henne, och lät en oskyldig man sitta inlåst i två dygn, tyckte hon säkert att hon gjorde rätt som hjälpte till att ”städa upp”. Precis som Södertäljepolisen när de, helt utan lagstöd, bötfällde romer för tiggeri. Enligt gammal antiziganistisk tradition är det, precis som när Rumäniens premiärministers rådgivare i romska frågor, Damian Drăghici, säger att romerna inte vill jobba och att de gillar att resa ”av naturen”, fullständigt logiskt att skylla romernas utsatthet på dem själva. En logik som nu återfinns på beslutsfattande nivå i vår egen närhet.

INGA KOMMENTARER

Kommentera