veggiesVi har alla hört det. Från läkare. Från älskare. Kanske från vänner och föräldrar men definitivt från medialt håll. Ät rätt och rör på dig. Ursäkterna till varför jag under 15 års tid inte rört mig nämnvärt mycket har varit många. Min korpulenta kropp har i sig utgjort en av dessa. Det tenderar ju att gunga en del i magregionen om man försöker få lite tempo i sin gång. Andra har gällt tid, arbete, fel utrustning osv. Jag tror det låter bekant. Gällande kosten ligger den ekonomiska frågan faktiskt ganska långt upp på listan över hinder.  Har man inte tid är det inte lätt att med små ekonomiska medel tillreda hälsosamma måltider. Det är lätt att man hamnar i ett träsk av pasta, mackor, korv och pulvermos. Här vill jag inte peka några fingrar. Mat är en klassfråga och trots att jag och min livspartner i dagsläget har pengar att köpa bättre mat idag än för bara några år sedan så gräver matinköpen djupa hål i plånboken. Det är däröver ett ofog att behöva laga flera rätter då barnen av naturliga skäl inte är intresserad av någon hälsokost. De allra tydligaste förändringarna jag gjort i min kost är att skära ner på kolhydraterna. Inga mackor till frukost. Istället för pasta äter jag stora mängder grönsaker. Blomkål är billigt och förvånansvärt gott tillsammans med exempelvis köttfärssås. För att orka träna ser jag till att få i mig mycket nötter och fetter. Främst från kokos- och olivolja. Däröver har jag helt slutat med mjölk i kaffet.

För att komma igång med den fysiska aktiviteten har jag upprättat en lista med för och nackdelar med träning. Jag fick brottas under en tid med insikten att fördelarna med att aktivt förbättra hälsan långt överstiger antalet nackdelar. För en smått autitiskt lagd man blir således ursäkterna fullständigt irrelevanta när fakta blir så tydliga.

Här är några av fördelarna:

För egen del ligger givetvis det faktum att jag vill komma i mina vadarbyxor långt upp på listan. Jag har tröttnat på att stå vid älvkanten, fastna i träd, och med många spölängder helt missa de vak som med vadarbyxor lätt skulle nås.

Jag vill kunna inhandla kläder hos någon av de många second handbutiker i staden som tillhandahåller kostymer av bättre slag. Som det ser ut i dagsläget måste jag vända mig till en skräddare för att få en bra passform och linje på kläderna. Det kostar pengar som jag inte har.

Så till den största och för detta inlägg den absolut mest väsentliga punkten.

 

En kropp som klarar strid och fysiska svårigheter. 

podubnyivanDet har under några månader blivit tydligare och tydligare. Fascisterna mobiliserar. Inte bara i Sverige. De bygger nätverk, utbyter erfarenheter och taktik. De anordnar träningsläger med styrke-, konditions- och vapenträning. Kamrater och åsiktsfränder misshandlas och utsätts för knivvåld. Själv har jag en son som under hösten blev misshandlad av en ung sedan tidigare misshandelsdömd man med nazisympatier och ankytning till SMR. Liksom gällande andra mål gällande högerradikalt våld slarvades det från polisens sida och avgörande bevis kom bort under förundersökningarna.  Vi väntar fortfarande på dom. Detta farsartade beteende inom rättsväsende i kombination med den fullständiga oförmåga som gång efter gång uppvisas då fascister attackerar demonstrationer och antirastistiskt knutna individer cementerar min uppfattning som gör gällande att vi måste stärka oss själva och vår förmåga att skydda vår person, vår sak och de vi älskar. Vi får inte falla offer för fascistiskt våld. Vår kamp för rättvisa är alldeles för viktig och varje människa räknas.

Så kamrater, tänk på hälsan. Ät bra, träna, gå med i någon lokal kampsportklubb. Fascisterna kan inte mötas med intellektuell debatt.

Antifascism är alltid självförsvar!

 

 

Liknande artiklar

0 919

0 848

0 704

INGA KOMMENTARER

Kommentera