Sveriges genom tiderna mest populära och kända antifascistiska sång är utan tvekan ”Den ökända hästen från Troja” av Karl Gerhard.

Sommaren 1940 var Andra Världskriget ännu inte ett år gammalt och än såg det ut som om Tyskland i det närmaste skulle få en promenadseger i kriget. Det var fortfarande ett år till dess Molotov-Ribbentrop-pakten skulle brytas av de bruna truppernas anfall mot Sovjetunionen. Sveriges officiella hållning var givetvis en neutral sådan, men då vi talar om svensk 1900-talspolitik så var det mest en läpparnas bekännelse. Då avgörandet vid Stalinggrad fortfarande var åratal bort så var den verkliga hållningen i Sverige pro-tysk.

I Stockholm hette den ohotade Revykungen Karl Gerhard. Den högst inofficiella titeln hade inte bytt huvud sedan Ernst Rolf gick bort 1932. Estradören Gerhard var så pass populär att han inte behövde sticka under stol med sin uttalade antifascism. Han kunde till och med låta folk se andra sidor av honom som inte direkt var uppskattade i det officiella Sverige. Hans homosexualitet, maskerad med en rad katastrofala äktenskap innan den blir offentlig på 1950-talet, och hans kommunistiska sympatier var kanske inte något han basunerade ut på Östermalmstorg, men någon extrem hemlighet var det knappast.

31 Juli 1940 hade så revyn ”Gullregn” premiär på Folkan. Det mest uppmärksammade numret var kupletten ”Den ökända hästen från Troja”. Ett nummer helt och hållet ägnat åt att manifestera Gerhards antifascistiska hållning. Med en fembent morahäst, med det femte benet rakt under hästen som en kolonn, som scenografi framfördes numret och rönte mycket uppmärksamhet. Recensenterna var kluvna, vissa höjde kupletten till skyarna, andra, som Skånska Aftonbladets Erik Blom, var inte fullt så positiva;
”Koncentrationsläger, som andra länder hålla sig med, äro inte alltid så dåliga inrättningar. I en del fall verka de i uppfostrande syfte”

Två veckor efter premiären blir Gerhard uppringd av Statsminister Per Albin Hansson. Han försöker få Karl Gerhard att dra in numret med hänvisning till förhållandet till Tyskland. Karl Gerhard står dock på sig och blir istället kort därefter uppkallad till utrikesminister Christian Günther som låg på om att sången borde lyftas ut ut revyn. Åter igen stod Gerhard på sig, men när han återvände från mötet väntade några konstaplar på Folkan med ett bisarrt beslut. Beslutet var en hänvisning till en lokal ordningsstadga där man lyckats förbjuda Karl Gerhard att framföra ”Den ökända hästen från Troja” på Folkan. Förbudet bröts en gång, men efter det gick numret istället ut på att den fembenta hästen ikläddes munkorg och Karl Gerhard läste upp förbudet från scen. Men eftersom beslutet bara gällde Folkan så kunde numret visas i sin helhet när revyn senare under året åkte på turné i landet.

Något senare hamnar Karl Gerhard i en synnerligen udda juridisk konflikt om melodin till kupletten. En tysk förläggare hävdade att Gerhard hade stulit den av honom. Något som inte stämde då den var lånad från en rysk film. Men det ledde till att när filmen ”Jazzgossen” från 1958 skulle spelas in så var den juridiska tvisten i allra högsta grad levande och Karl Gerhard var tvungen att skriva en ny snarlik melodi som kunde användas till filmen. En version som i många år var den vanligaste, då inspelningarna från 1940 givetvis har mer knaster, något som nyhetshetsare genom åren sett som något negativt.

INGA KOMMENTARER

Kommentera